Uncategorized

آلودگی هوای شهری

آلودگی هوای شهری یکی از مشکلات جدی زیست محیطی در توسعه شهرهای پرجمعیت، به ویژه برای آلودگی ناشی از ترافیک است. فناوری‌های مؤثر پایش محیط‌زیست شهری به پیش‌بینی و کنترل آلودگی هوای ناشی از بخش‌های ترافیک کمک می‌کنند. با این حال، ویژگی‌های پیچیده زمانی و مکانی آلودگی هوا در مناطق شهری چالش بزرگی برای پایش، پیش‌بینی و کنترل آن ایجاد می‌کند.

آلودگی هوای شهری تاثیر قابل توجهی بر سلامت انسان، کیفیت محیط زیست و توسعه پایدار شهرها دارد.  این آلودگی شامل مواد مضر مختلفی مانند ذرات معلق، ازن، دی اکسید نیتروژن، دی اکسید گوگرد و غیره است. این مواد با بیماری‌های مختلفی مانند بیماری‌های تنفسی، بیماری‌های قلبی عروقی و انواع سرطان‌ها ارتباط نزدیک دارند. علاوه بر این، محیط هوای آلوده می‌تواند بر کیفیت و کمیت عناصر محیط زیستی مانند پوشش گیاهی، آب و خاک آسیب وارد کند که بر پایداری توسعه شهری تأثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، آلودگی هوای شهری منجر به افزایش هزینه‌های پزشکی، کاهش بهره‌وری و حتی کاهش جذابیت و رقابت‌پذیری شهرها می‌شود. طبق آمار، آلودگی هوا در چین سطح بالاتری از مواجهه مردم با این آلاینده‌ها را داراست. بار بیماری و خسارت اقتصادی ناشی از آلودگی هوای محیط بر سلامت، در چین بالاتر از سایر نقاط جهان است.

حمل و نقل یکی از منابع مهم آلودگی هوای شهری است. انتشار گازهای خروجی از وسایل نقلیه ناشی از احتراق سوخت، معمولا حاوی مواد مضر مانند اکسیدهای نیتروژن (NOx)، هیدروکربن ها  (HC) و ذرات معلق است. این مواد اجزای اصلی آلودگی هوای شهری هستند و افزایش تعداد وسایل نقلیه و ترافیک در شهرها منجر به انتشار بیشتر آلاینده ها و تشدید آلودگی هوا می شود. فضای سبز و آب های موجود در مناطق شهری نقش حیاتی در جذب و کاهش آلودگی هوا ایفا می کنند.  مطالعات نشان می‌دهد که فضای سبز شهری و آب تاثیر مثبت و موثری در کاهش غلظت آلاینده‌ها دارند. کیفیت عناصر محیط زیستی شهری (مانند زیرساخت های آبی و سبز) نشان دهنده مقاومت شهر در برابر آلودگی هوا است. بنابراین، هر دو عامل حمل و نقل شهری و عناصر محیطی در تولید و انتشار آلودگی هوا نقش کلیدی دارند. بررسی مکانیزم‌های ارتباطی بین حمل و نقل شهری، عناصر محیطی و آلودگی هوا برای کنترل به موقع و موثر آلودگی هوا در شهرها ضروری است. این امر می تواند به طور قابل توجهی به پایداری و سلامت ساکنان شهرها کمک کند.

برای دستیابی به کنترل آلودگی هوای ناشی از ترافیک شهری، درک مکانیزم‌های تولید و انتشار آلودگی هوا ضروری است. روش‌های پایش محیط زیستی و مدل‌های شبیه سازی به طور معمول برای بررسی مکانیزم‌های تولید و انتشار آلودگی هوا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

منابع:

Spatial and temporal urban air pollution patterns based on limited data of monitoring stations, Junwei Ding, Chen Ren, Junqi Wang, Zhuangbo Feng, Shi-Jie Cao. 1 January 2024

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا