توسعه پایدار در شرکتها: بعد اجتماعی
در مطالب پیشین (بخش اول و دوم) دربارهی توسعه پایدار در شرکتها و عناوین اصلی این مسئله صحبت کردیم. لینکهایی جهت مطالعه مطالب قبلی در انتهای این صفحه قرار دارد. در این محتوا قصد داریم به جزئیات بیشتری در این رابطه بپردازیم:
در مطالب پیشین اشاره شد برای اینکه بگوییم یک شرکت براساس اهداف توسعه پایدار (SDG) عمل میکند، باید به مجموعهای از عوامل در حوزههای مختلف نگاه کنیم. این عوامل به صورت کلی در سه بعد اقتصادی، اجتماعی و زیستمحیطی دسته بندی میشوند. در اینجا به بررسی بیشتر بُعد “اجتماعی” میپردازیم.
بُعد اجتماعی در توسعه پایدار: ساختن دنیای بهتر برای همه:
بُعد اجتماعی توسعه پایدار به همه جنبههایی از زندگی انسان که تحت تأثیر فعالیتهای اقتصادی و محیط زیستی قرار میگیرند، میپردازد. این بعد به دنبال ایجاد جوامعی است که در آن همه افراد بتوانند به طور برابر از فرصتها بهرهمند شوند و به رفاه و عدالت اجتماعی دست یابند.
اجزای کلیدی بعد اجتماعی عبارتند از:
حقوق بشر:
احترام به حقوق همه افراد بدون در نظر گرفتن نژاد، جنسیت، مذهب، قومیت و…
ایجاد محیطی امن و عاری از تبعیض برای همه
عدالت اجتماعی:
توزیع عادلانه منابع و فرصتها بین همه افراد جامعه
کاهش نابرابریهای اجتماعی و اقتصادی
سلامت و رفاه:
دسترسی همه افراد به خدمات بهداشتی و درمانی باکیفیت
بهبود کیفیت زندگی و افزایش امید به زندگی
آموزش و پرورش:
دسترسی همگانی به آموزش باکیفیت و رایگان
توسعه مهارتهای لازم برای ورود به بازار کار
فرهنگ و هویت:
حفظ و ارتقای تنوع فرهنگی و قومی
حمایت از میراث فرهنگی
جامعه مدنی:
تقویت نقش سازمانهای مردمنهاد و مشارکت فعال شهروندان در تصمیمگیریها
حاکمیت خوب:
ایجاد نهادهای شفاف و پاسخگو
مبارزه با فساد و ارتقاء شفافیت در امور عمومی
چرا بعد اجتماعی اهمیت دارد؟
ایجاد جوامع پایدار: جوامعی که در آن عدالت اجتماعی حاکم است، پایدارتر هستند و کمتر در معرض تنشها و درگیریها قرار میگیرند.
افزایش کیفیت زندگی: بهبود شاخصهای اجتماعی مانند سلامت، آموزش و رفاه، منجر به افزایش کیفیت زندگی افراد میشود.
کاهش نابرابری: کاهش نابرابریهای اجتماعی و اقتصادی، به ایجاد جوامعی منصفانهتر و برابرتر کمک میکند.
توسعه پایدار: بعد اجتماعی یکی از سه رکن اصلی توسعه پایدار است و بدون توجه به آن، توسعه پایدار امکانپذیر نیست.
نمونههایی از اقدامات عملی در بعد اجتماعی:
ایجاد برنامههای حمایتی برای گروههای آسیبپذیر: مانند زنان، کودکان، سالمندان و افراد دارای معلولیت
توسعه زیرساختهای اجتماعی: مانند مدارس، بیمارستانها، و مراکز فرهنگی
ترویج فرهنگ مشارکت و همبستگی اجتماعی: فعالیت های فرهنگی – اجتماعی
حمایت از کسبوکارهای کوچک و متوسط: کمک به راه اندازی یا توسعهی کسب و کارهای خرد خانگی
ترویج برابری جنسیتی: آموزش و اطلاع رسانی در این زمینه
چالشهای پیش روی بعد اجتماعی:
نابرابریهای جهانی: تفاوتهای شدید در سطح زندگی بین کشورهای توسعهیافته و در حال توسعه
تغییرات اجتماعی و فرهنگی: تغییرات سریع در ساختار خانواده، ارزشها و باورها
مسائل زیستمحیطی: تأثیر تغییرات آب و هوایی و تخریب محیط زیست بر جوامع
جمعبندی
بعد اجتماعی توسعه پایدار به دنبال ایجاد جوامعی است که در آن همه افراد بتوانند به طور برابر از فرصتها بهرهمند شوند و به رفاه و عدالت اجتماعی دست یابند. این بعد، ارتباط تنگاتنگی با سایر ابعاد توسعه پایدار مانند محیط زیست و اقتصاد دارد.
موارد دیگری که میتوانید به آنها توجه کنید:
شاخصهای توسعه انسانی (HDI): این شاخص برای سنجش سطح توسعه یافتگی کشورها بر اساس شاخصهایی مانند امید به زندگی، سطح سواد و درآمد سرانه استفاده میشود.
اهداف توسعه پایدار سازمان ملل (SDGs): بسیاری از اهداف توسعه پایدار به طور مستقیم به بعد اجتماعی مرتبط هستند.
مسئولیت اجتماعی شرکتها (CSR): شرکتها میتوانند با انجام فعالیتهای اجتماعی، به بهبود شرایط زندگی جوامع محلی کمک کنند.
لازم به ذکر است اینها تنها برخی از آیتمهای مهم برای ارزیابی عملکرد یک شرکت در زمینه توسعه پایدار هستند. هر شرکت بسته به نوع فعالیت و اندازه خود باید اقدامات خاصی را انجام دهد.
اگر به این محتوا علاقهمندید و میخواهید درباره یکی از این موارد بیشتر بدانید،یا مثالی هایی از شرکتهای موفق در زمینه توسعه پایدار، مطالب ما را دنبال و با ما در تماس باشید. لینک های بیشتری برای مطالعه در انتهای این صفحه آمده است.
تیم ساعت زمین متشکل از اساتید برجستهی دانشگاه، فعالین صنعت، رسانه، محیط زیست و سایر تخصصها، در نگارش و اجرای برنامه و استراتژی پایداری، پروژههای مسئولیت اجتماعی، تحول دیجیتال، مشاوره و بهبود شرایط کسب و کار، در کنار شرکت شما خواهد بود.
راه های ارتباطی:
ایمیل: info@earthhour.ir
تلفن دفتر: 02122035700
واتساپ: 09351063407
لینک برخی گزارشات پایداری صنایع: